3 porsjoner med melk og meieriprodukter hver dag kan bidra til å sikre blant annet kalsiuminntaket, så lenge du ellers spiser et sunt og variert kosthold. En porsjon kan for eksempel være:

  • Ett glass melk
  • Ett lite beger youghurt
  • To skiver gulost
  • Grønnsaker og dip laget på kesam eller rømme
  • En liten porsjon havregrøt laget på melk
  • Smoothie med yoghurt eller syrnet melk
  • Ett beger cottage cheese
  • En kopp kaffe med melk

Ditt daglige kalsiumbehov

Ditt kalsiumbehov

Får du i deg nok kalsium?

Voksne kan vedlikeholde skjellettet med riktig kosthold og nok fysisk aktivitet. Spesielt viktig er dette for kvinner som er mest utsatt for osteoporose (Benskjørhet).
Les mer her

Benhelse og kalsiumbehov
Alt det gode i ett glass melk

I tillegg får du proteiner. Melk og meieriprodukter bidrar med 20% av proteininntaket i norsk kosthold.

Lær mer om næringstoffene i melk!
Nøkkelhull

Visste du at…

…meieriprodukter med Nøkkelhullet inneholder like mange viktige næringsstoffer som tilsvarende produkter, men mindre fett, sukker og salt?

  Jur

Visste du at…

…meieriprodukter er produkter som utelukkende er basert på kumelk?